درخواست از دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌ علیه مقامات ترکمنستانی به دلیل نقض حق آزادی مذهبی

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی آمریکا (USCIRF) گزارش سالانه خود را در مورد وضعیت احترام به حقوق شهروندان برای آزادی مذهب در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۱ تهیه کرده و توصیه‌هایی را به دولت آمریکا ارائه کرده است.

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده (USCIRF) یک نهاد مشاوره ای مستقل دولت ایالات متحده و مجزا از وزارت امور خارجه آمریکا می باشد. این کمیسیون که توسط کنگره ایجاد شده، بر آزادی مذهبی در سراسر جهان نظارت کرده و توصیه هایی سیاسی به رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و کنگره ارائه می کند.

نویسندگان این گزارش، ترکمنستان را به عنوان کشور مورد نگرانی جدی طبقه بندی کرده و خاطرنشان کردند که در سال گذشته، شرایط احترام به آزادی مذهبی در این کشور در بین بدترین شرایط در جهان بوده است.

دولت، روحانیون را منصوب کرده و اجرای اعمال مذهبی را به شدت کنترل می کند، همچنین پیروان مذاهب غیرسنتی را مورد تعقیب قرار داده و آنها را در معرض زندان، شکنجه و آزار و اذیت قرار می دهد.

به دلیل ماهیت بسته دولت، ثبت همه موارد نقض آزادی مذهبی دشوار است، اما بدیهی است موارد نقض بیش از آن چیزی است که در منابع معدود شرح داده شده است. با این حال، حتی داده های موجود نیز تصویری تلخ را ترسیم می کنند.

دولت دارای مأموران زیادی است که فعالیت گروه های مذهبی مستقل در داخل و خارج از کشور را زیر نظر دارند.

متهمان به جرایم مذهبی اغلب پشت درهای بسته محاکمه می شوند و حکم علنی اعلام نمی شود. محکومان اغلب در زندان ها ناپدید می شوند و ارتباط آنها با دنیای خارج ممنوع است.

در رابطه با اعمال محدودیت های ضد کووید، مساجد کشور به روی بازدیدکنندگان بسته شد، اما این امر مانع از برگزاری مراسم یادبود پس از درگذشت پدر قربانقلی بردی محمدوف، رئیس جمهور وقت نشد.

به عنوان یک اتفاق مثبت، این گزارش خاطرنشان می کند که در ماه مه ۲۰۲۱، بردی محمداُف پدر، تمام ۱۶ عضو فرقه شاهدان یَهُوَه را که به دلیل مخالفت وجدانی از خدمت سربازی استنکاف کرده بودند، عفو کرد.

USCIRF به دولت ایالات متحده توصیه می کند:

ترکمنستان را به دلیل نقض فاحش و سیستماتیک حق آزادی مذهبی شهروندان در رده کشورهای مورد نگرانی ویژه قرار دهد.

• حمایت های امنیتی از این کشور برای بدترین موارد نقض آزادی های مذهبی را محدود کند.

• اعمال تحریم های هدفمند علیه ادارات دولتی و مقامات مسئول نقض فاحش حق آزادی مذهب شهروندان، محدود کردن ورود آنها به ایالات متحده و مسدود کردن دارایی های آنها.

• مطالبه معرفی جایگزین خدمت سربازی از دولت ترکمنستان و توقف تعقیب کیفری مخالفان وجدانی (کسانی که به دلایل مذهبی از خدمت سربازی امتناع می‌کنند).

تاریخ و منبع خبر: آوریل 2022

https://www.hronikatm.com/2022/04/uscirf-2021-report-2

کد خبر 12182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =